WYWIADY O:

Self-Regulation. Jak się lubić w świecie pełnym różnic

KSIĄŻKI DLA DZIECI I DOROSŁYCH

Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę” 

W latach 2019, 2020 i 2021 nakładem wydawnictwa Znak Emotikon ukazały się trzy moje książki z serii „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę”. Książki są zbiorami opowiadań dla dzieci, z których każde jest uzupełnione częścią (ramką) dla dorosłych opiekunów. W przystępny dla małych i dużych czytelników sposób opowiadają o samoregulacji, czyli radzeniu sobie ze stresem.

Druga z książek, „Self-Regulation. Szkolne wyzwania”, jest przeznaczona dla dzieci w wieku ok. 6-10 lat, a pozostałe – dla dzieci w wieku przedszkolnym (ok. 3-7 lat). Poszczególne tomy można czytać niezależnie od siebie, choć bohaterowie są ci sami. 

Pierwszy z tomów początkowo funkcjonował pod tytułem „Self-Reg. Opowieści dla dzieci…” („Self-Reg” zostało zmienione na „Self-Regulation” w związku z rejestracją w Europie znaku towarowego Shanker Self-Reg). Książka przybliża czytelnikom podstawy metody Self-Reg, opracowanej przez prof. Stuarta Shankera, kanadyjskiego eksperta w dziedzinie samoregulacji. Książka nie powinna być jednak traktowana jako oficjalne stanowisko TMC czy „podręcznik” Self-Reg. (Polecam zainteresowanym pozycje autorstwa Stuarta Shankera, które w Polsce ukazały się nakładem wydawnictwa Mamania.)

 

Redakcji merytorycznej pierwszej z moich książek dokonał John Hoffman z The MEHRIT Centre (TMC), instytucji założonej przez prof. Shankera w celu popularyzacji podejścia Self-Reg. Pozostałe moje książki wykraczają poza to podejście i są oparte na wiedzy o samoregulacji, któą czerpię z różnych źródeł. Redakcji naukowej drugiej i trzeciej książki dokonała dr Jagoda Sikora, psycholog dziecięcy i facylitatorka Self-Reg.

Książki opowiadają o typowych stresujących sytuacjach z codziennego życia dzieci i rodziców i przedstawiają sposoby radzenia sobie z nimi w sposób, który wspiera naukę samoregulacji u dzieci. Ich treść jest oparta na aktualnej wiedzy z dziedziny neuropsychologii.

Dorośli bohaterowie starają się widzieć „niegrzeczne” zachowania dzieci jako symptom nadmiernego obciążenia stresem, czyli wysokiego napięcia przy niewystarczających zasobach energii. Nie ma to jednak nic wspólnego z tzw. bezstresowym wychowaniem, które jest w rzeczywistości bardzo stresujące dla dzieci i rodziców. Książki ilustrują oparte na wynikach badań naukowych przekonanie, że nie ma niegrzecznych dzieci – są tylko dzieci, którym skończyło się emocjonalne paliwo.

KSIĄŻKA DLA DZIECI I RODZICÓW

Self-Regulation. 

Opowieści dla dzieci o tym,

jak działać, gdy emocje biorą górę

W latach 2019, 2020 i 2021 nakładem wydawnictwa Znak Emotikon ukazały się trzy moje książki z serii „Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę”. Książki są zbiorami opowiadań dla dzieci, z których każde jest uzupełnione częścią (ramką) dla dorosłych opiekunów. W przystępny dla małych i dużych czytelników sposób opowiadają o samoregulacji, czyli radzeniu sobie ze stresem.

Druga z książek, „Self-Regulation. Szkolne wyzwania”, jest przeznaczona dla dzieci w wieku ok. 6-10 lat, a pozostałe – dla dzieci w wieku przedszkolnym (ok. 3-7 lat). Poszczególne tomy można czytać niezależnie od siebie, choć bohaterowie są ci sami. 

Pierwszy z tomów początkowo funkcjonował pod tytułem „Self-Reg. Opowieści dla dzieci…” („Self-Reg” zostało zmienione na „Self-Regulation” w związku z rejestracją w Europie znaku towarowego Shanker Self-Reg). Książka przybliża czytelnikom podstawy metody Self-Reg, opracowanej przez prof. Stuarta Shankera, kanadyjskiego eksperta w dziedzinie samoregulacji. Książka nie powinna być jednak traktowana jako oficjalne stanowisko TMC czy „podręcznik” Self-Reg. (Polecam zainteresowanym pozycje autorstwa Stuarta Shankera, które w Polsce ukazały się nakładem wydawnictwa Mamania.)

Redakcji merytorycznej pierwszej z moich książek dokonał John Hoffman z The MEHRIT Centre (TMC), instytucji założonej przez prof. Shankera w celu popularyzacji podejścia Self-Reg. Pozostałe moje książki wykraczają poza to podejście i są oparte na wiedzy o samoregulacji, któą czerpię z różnych źródeł. Redakcji naukowej drugiej i trzeciej książki dokonała dr Jagoda Sikora, psycholog dziecięcy i facylitatorka Self-Reg.

 

Książki opowiadają o typowych stresujących sytuacjach z codziennego życia dzieci i rodziców i przedstawiają sposoby radzenia sobie z nimi w sposób, który wspiera naukę samoregulacji u dzieci. Ich treść jest oparta na aktualnej wiedzy z dziedziny neuropsychologii. Dorośli bohaterowie starają się widzieć „niegrzeczne” zachowania dzieci jako symptom nadmiernego obciążenia stresem, czyli wysokiego napięcia przy niewystarczających zasobach energii. Nie ma to jednak nic wspólnego z tzw. bezstresowym wychowaniem, które jest w rzeczywistości bardzo stresujące dla dzieci i rodziców. Książki ilustrują oparte na wynikach badań naukowych przekonanie, że nie ma niegrzecznych dzieci – są tylko dzieci, którym skończyło się emocjonalne paliwo.

O CZYM JEST KSIĄŻKA

Co to jest Self-Reg?

Self-Reg to oparta na wynikach badań naukowych metoda, która pozwala lepiej rozumieć stres i zarządzać napięciem i energią. Jej nazwa pochodzi od angielskiego self-regulation (samoregulacja). Człowiek, który ma wysoko rozwiniętą umiejętność samoregulacji, umie wydajnie uczyć się i pracować, ale też odpoczywać. Dba o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne. Często bywa spokojny, odczuwa przyjemne emocje (np. radość, zadowolenie) i potrafi łagodnie wyregulować te trudne (np. złość, smutek, żal). Tworzy głębokie, pełne wzajemnego zrozumienia i empatii związki z innymi ludźmi, w tym z własnymi dziećmi. Efektywna samoregulacja sprzyja rozwojowi, uczeniu się oraz dobrostanowi emocjonalnemu, społecznemu i fizycznemu.

JAK WPŁYWA NA NAS STRES?

Metoda Self-Reg jest oparta na wynikach badań naukowych wskazujących, że stres wpływa na ludzki mózg tak, iż zestresowany człowiek (czy to dorosły, czy dziecko) staje się mniej racjonalny, bardziej niecierpliwy i krótkowzroczny, wykazuje mniejszą empatię, może nawet agresję. Kiedy obciążenie stresem zmniejsza się, człowiek odzyskuje dostęp do całego swojego mózgu, w tym tych jego części, które pomagają mu kontrolować swoje zachowanie, myśleć racjonalnie i dokonywać ocen. Człowiek ma wówczas zasoby, aby zachowywać się w sposób akceptowany społecznie.

JAK DZIAŁA SELF-REG?

Self-Reg ma na celu nie natychmiastowe dyscyplinowanie dziecka, lecz w pierwszej kolejności „wyłączenie alarmu” w jego mózgu. Podejście to wyróżnia się więc „łagodnym spojrzeniem” na zachowanie innych osób i swoje własne. Warto podkreślić, że podejście Self-Reg jest bardzo odległe od permisywnego („bezstresowego”) wychowania, które nie pomaga dzieciom szanować granic innych osób. Określenie „bezstresowe wychowanie” jest zresztą błędne, ponieważ taki styl wychowawczy skutkuje silnym stresem i dziecka, i jego rodziców czy opiekunów.

Self-Reg na co dzień

Oczywiście na co dzień trudno jest sprostać ideałowi „self-regowego” (regulującego) rodzicielstwa przedstawionemu w tej książce. Życie rodzica czy opiekuna jest pełne napięcia i często nie ma on wystarczająco dużo energii, aby zastosować wiedzę w praktyce. Jednakże Self-Reg polega też na łagodności wobec samego siebie i wybaczaniu sobie błędów i potknięć. Między innymi nad tym pracuję z moimi dorosłymi klientami poprzez coaching, coaching kryzysowy i szkolenia online.

ZACHĘCIŁAM CIĘ?

Gdzie kupić książki

Książki są dostępne w wielu księgarniach stacjonarnych oraz internetowych na terenie całego kraju. Można je kupić w dobrych cenach w sklepie online wydawnictwa Znak: https://www.znak.com.pl/autor/Agnieszka-Stazka-Gawrysiak

ZNASZ I CENISZ MOJE KSIĄŻKI Z SERII „SELF-REGULATION”?

Pobierz rozdział najnowszej książki

Self-Regulation. Jak się lubić w świecie pełnym różnic

Zapisując się, otrzymasz 32-stronicowy fragment książki w formacie pdf: spis treści oraz kompletny 5. rozdział: opowiadanie dla dzieci O lisku złodziejaszku, poczuciu niesprawiedliwości oraz o tym, że dzieci dopiero uczą się przestrzegania reguł  oraz część dla dorosłych Dziecięce oszukiwanie, konflikty między rodzeństwem i „sprawiedliwe” traktowanie dzieci.

Jeśli nie chcesz zapisywać się na bezpłatny newsletter, możesz uzyskać dostęp do materiałów odpłatnie. Więcej informacji znajdziesz w Regulaminie newslettera.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ NA TEMAT NAJNOWSZEJ KSIĄŻKI!

Self-Regulation. Jak się lubić w świecie pełnym różnic

NAUCZ DZIECKO, JAK CZUĆ SIĘ DOBRZE W ŚWIECIE PEŁNYM RÓŻNIC!

Razem z przedszkolakami Kubą i Lenką oraz ich przyjaciółmi poznajcie historie, które pokazują, że każdy jest inny. I choć w pierwszej chwili może to wywoływać niepokój, nie musi utrudniać porozumienia.

Różnice między dziećmi, związane z ich temperamentem, etapem rozwojowym, upodobaniami, sytuacją rodzinną czy zdrowotną, wywołują emocje. To naturalne. Warto pomóc najmłodszym zrozumieć istotę tych różnic i pokazać im świat z perspektywy innych. To pomoże im akceptować, szanować oraz doceniać różnorodność i się jej nie obawiać.

Opowiadania pokazują, jak można radzić sobie w codziennych sytuacjach, w których dzieci odczuwają trudne emocje wywołane:

  • nowymi, nieznanymi sytuacjami społecznymi,
  • niezrozumiałymi zachowaniami innych dzieci,
  • odmiennymi upodobaniami i zainteresowaniami rówieśników,
  • różnicami uwarunkowanymi temperamentem lub etapem rozwojowym.

Opowiadania uzupełnione są o części dla dorosłych opiekunów. Powstały one we współpracy z dr Jagodą Sikorą, psycholożką dziecięcą i facylitatorką podejścia Self-Reg. Pomogą dorosłym zrozumieć, skąd biorą się trudności dziecka, i wesprzeć najmłodszych tak, aby radzili sobie coraz lepiej i rozwijali zdolność do samoregulacji (ang. self-regulation), czyli przywracania równowagi w obliczu stresorów.

Książki są dostępne w wielu księgarniach stacjonarnych oraz internetowych na terenie całego kraju. Czwarta jest dostępna w korzystnej cenie na przykład w księgarni Znak